Çarşamba, Nisan 01, 2009

ISPANAKLI KİŞ

Kişin ne olduğunu merak edipte bir türlü yapamayan var mı? Ne zamandır şu kiş nedir nasıl yapılır diye araştırma yaptım ama bir türlü elim yapmaya gitmedi. Kimileri müptelası.


Kiş (quich), Fransız mutfağına aittir diye bilinir ama bazı kaynaklar bunun orjinalinde Alman mutfağına ait olduğunu gösteriyor. İçinde krema ve ya süt, yumurta bulunan bir hamur üzerine konulan değişik harçlardan oluşuyor. Bir nevi açık pay. Genelde sebze ağarlıklı harç kullanılsa da kıymalı, etli olanları da var.


Değişik tarifler vardı elimde. Hamur tarifi değişiklik gösteriyor. Hamuru için kullanılan malzemeler genelde yumurta, soğuk tereyağ ve tabii ki un. Bazı tariflerde çiğ hamurun üstüne harcı koyup pişirmeye vermiş ama genelde hamuru önceden pişirilip daha sonra harç konulması makbul sanırım. Ben de öyle yaptım.

Ben şahsen kişin müptelası olacağımı sanmıyorum. Çay saatlerinde değişik bir tat alternatifi olabilir. Ama benim göçmen böreğimi tercih ederim açıkçası :). Damak tadları tartışılmaz bir konu gerçi.





Malzemeler:
Temel kiş Hamuru için
- 250 gr un
- 100 gr tereyağ
- 45 ml süt
- 1 yumurta
- 1/2 çay kaşığı tuz
Ispanaklı Harç
- Yarım kilo ıspanak
- bir baş soğan
- 150 gr krema
- 1 yumurta
- rendelenmiş kaşar
Hamurun Yapılışı:
- Unu ve tuzu karıştırın içine ufak parçalara ayırdığınız soğuk tereyağını yedirin.
- 1 yumurta ve sütü ilave edip kıcamlı bir hamur elde edene kadar yoğurun.
- Streçleyip buzdolabında 1 saat bekletin
- Hamuru 30 cm kadar açıp yağlanmış kalıbınıza yayın kenarlardan yukarı doğru bastırın. Yarımsaat daha dolapta bekletin.
- Üstüne yağlı kağıt koyup üzerine bakliyat serpiştirip önceden 200 derecede ısıtılmış fırında 15 dk pişirin. Kağıdı ve bakliyatları alıp 5-10 dk daha pişirin.
Harç:
-Soğanları tavada hafifçe soteleyin içine ıspanakları da ekledikten sonra sotelemeye devam edin. Pişen hamurun üstüne yayın.
- Bir yanda yumurtaları çırpın ve kremayı ekleyip iyice karıştırın, en son kaşar rendesini de ekledikten sonra ıspanakların üzerine dökün.
- 200 derecede 25-30 dk pişirin. Zamanından önce kenarları ve üstü çok kızarırsa folyo ile kapatarak pişirmeye devam edin.
Kişin değişik versiyonlarını deneyebilirsiniz. Pırasali, kabaklı, pastırmalı, kıymalı gibi. Sanırım ben pırasalısını ve ya pastırmalısını deneyeceğim.
Afiyet olsun.

4 yorum:

şeker pasta dedi ki...

Ferah; Ziyaretin ve güzel yorumların için çok teşekkürler...
Ben kiş e bayılırım, Özelliklede Ispanaklısına... Ellerine sağlık, nefis görünüyor. Sevgiler...

Adsız dedi ki...

Nefis görünüyor, ellerine saglik canim. Sevgilerimle.

~Semra Mutfakta~ dedi ki...

Çok severim kiş'i ,gerçekten içine ne konulursa konulsun müthiş lezzetli oluyor bence.Özellikle tuzluları seviyorsanız bu tadı muhakkak beğenirsiniz.Ellerine sağlık ferah'cım.

Ferah Gülşen dedi ki...

Şeker pasta yorumun için çok teşekkür ederim. Umarim zamanla ben de severim :). Sevgiler

Kızılcık surubu- teşekkürler.

Semra'cım çok teşekkür ederim sıcak yorumların için. sevgiler

Adsız- ben ne diyim sana :)