Perşembe, Kasım 29, 2007

KONSEPT DIŞI 2: GÖÇMEN BÖREĞİ


Annemlerin Istanbul dışında oturmaları sebebiyle ben öğrenimimi rahmetli babaannemin yanında devam ettim. Onun yanında büyüdüm diyebilirim. Bu açma böreğide ondan öğrendim. Daha orta okuldayken ona börek yaparken yardım ediyordum. Zaten bu pasta börek yapma merakı taa o yıllara dayanır. Lise sondayken babaannemi kaybettik. Ondan çok şey öğrendim. Bu böreğide onu sevgiyle ve özlemle anarak size sunuyorum.


beze, yağlanmış ufak yufkalar, açılmış tek büyük yufka



iç malzeme, yufkanın malzeme üstüne konması




Biz yugoslav göçmeniyiz ve yapılan börekler çok çeşitlidir. Bal kabaklı, pırasalı, kuru fasulyeli hatta lahana turşulu :). Ama ben bu saydıklarımın hiç birini yapmadım tatmadım bile. Ama rahmetli babaannemden pırasalı ve turşulu yaptığını görmüştüm. Bizim evde pek yapılmazdı. Bizim en çok sevdiğimiz soğanlı ve ıspanaklıdır.
Ben ıspanaklıyı, eşim de soğanlıyı sever. Ama soğanlının tadıda bir başka olur bunuda söylemeliyim. Ee çekirdek aile için bir büyük tepsiden iki çeşit yapılması çok olacağından ben gördüğünüz gibi yarı yarıya yapıyorum. Hem onun istediği hem benim istediğim olsun diye.
Annem bende uzun zamandır sağolsun bana mutfakta çok yardımcı oluyor. Bu böreğin yapımında annemin emeği çoktur. Ben sadece iç malzemelerini hazırladım. A Damla hanımıda unutmamak lazım un ve hamur delisi kızımında eli değmeden olmazdı tabbi ki.
Kullanılan malzemeler:
1 kg un (elenmiş)
1 paket margarin (tercihen hamurişleri için kullanılan. Hüner mesela)
yarım çaybardağı sıvı yağ
tuz
su
İç malzeme: Yıkanmış ayıklanmış ıspanak. Ve ya soğanlı yapmakisterseniz 5 orta boy soğanı irice doğrayın hafif su ve sıvı yağla ateşe alıp öldürün. Bu kelime hoşuma gitmedi soldurun diyelim. Sonra bir tepeleme çorba kaşığı domates salçası ekleyip biraz daha su ekleyip pişirin. Bu içi hamur yapmaya başlamadan önce hazırlyaın. Hamur yapılana kadar soğanlar pişer.
Margarini eriterek bekletin. Undan bir kase kadar ayırın ve kalan unu hamur yoğuracağımız kaba alın ve ortasını açarak tuz serpin ve yavas yavas çok soğuk olmayan sudan azar azar dökerek hamuru tutun. Ele yapışmayacak kıvama gelince iyice yoğurun. Kaptan alarak tezgahta yoğurmaya devam edin. Bir rulo yapıp bıçakla ortasından hafifçe kestiğinizde çok delik varsa yoğurmaya devam edeceksiniz demektir. Sonra ikiye bölüp. Bir kenara büyük parçayı ayırıp üstünü bezle örtüp bekletin. Diğer yarısını küçük bezelere ayırın. Resimde görüldüğü gibi ufak toplar. Üstü için açılacak olan yufkaya daha çok beze olacak. Yani alt için 8 beze yapıyorsan üstü için 9 beze olacak.
Un serperek tek tek bezeleri ufak çapta yufkalar yapın. Erittiğiniz yağdan bir çorba kaşığı kadar he yufkanın üstüne dökerek elinizle her tarafına dağıtın. Sonra hepsini üst üste koyun en üstüne konacak olan yufkayı ters çevirin yani yağlı kısım alta gelecek şekilde koyun. Altını üstünü bolca unlayın sonra oklavayla hafif hafif bastırın arada un serperek açın. Yeterli büyüklükte olduğu zaman yağlanmış tepsiye oklava yardımıyla koyun.
Hazırladığınız içi tepsiye yayın. Bu arada fırını ısıtmaya başlayın. Önce 150 dereceye ayarlayın.
Diğer hamuruda aynı şekilde hazırlayın ve malzemenin üstüne yine oklava yardımıyla hafif hafif ortaya doğru büzerek yayın. Tüm yufka tepsi içine alınmış olacak. Kalan Margarinin içine sıvı yağ koyup karıştırın. Böreğin en sütüne kenarlar dahil yağı gezdirin. Soğanlı olacaksa fazla yağlamayın, Ispanaklıyı birazdaha fazla yağlayabilirsiniz. Böreğin en altta kalan fazla hamurun kenarlarını içe alarak parmağınızla yuvarlaya yuvarlaya kapatın.
Tepsiyi fırına verdikten 10 dk kadar sonra fırın derecesini yükseltin. 190-200 dereceye getirin.
Bizim inanışımıza göre güzel olacak börek yukarıda resimde görüldüğü gibi pişerken davul gibi kabarır :). Yani çıtır çıtır olur. Ama her zaman bu kadar kabarmıyor aslında. Size show yaptı :).
Üzeri kızarınca fırından çıkarıp üstüne su serpip temiz bir örtüyle sarıp dinlenmeye bırakın.
Yaparsanız kolay gelsin ve afiyet olsun.
Gelecek tarif olarak bir tuzlum daha var sonra tatlılara devam :). Hepinize iyi hafta sonları.






19 yorum:

DİDEM ÖZCAN dedi ki...

Yaa, sen böyle Boşnak böreği falan diyerek insanın aklına neler getiriyorsun lilacım:)) Şimdi olacaktı burada dumanı tüten bir pırasalı ya da kabaklı börek:) Hımm kendime zor hakim oluyorum, mutfağa girmemek için:)
Babaannene rahmet dilerim:(
Sevgiler..

Gönül dedi ki...

ohhh ne güzel olmuş yaaaa bayıldım valla..ellerine sağlık..sevgilerimle

Ferah Gülşen dedi ki...

Rapunselcim teşekkürler. E artık hafta sonu yapta şımart kendini :)

Gönül - teşekkür ederim.

Adsız dedi ki...

Börek sahane olmus,ellerine saglik.

Ferah Gülşen dedi ki...

kızılcık surubu- Tesekkur ederim. Göründüğü kadar tadıda çok güzelemin olun :)

İlker Ergin dedi ki...

merhaba,bu yazıyı okurken kendimi gördüm.sanırım benimde çocukluğum senin gibi babaannemin yanında,ona hamur işlerinde yardım ederek geçti.bende yugoslav göçmeniyim.dolayısıyla börekler tatlılar gırla bizim evde.eşim ankaralı olduğu halde,bizde yugoslav yemekleri hüküm sürer.canım babaannemi bende üniversite 1. sınıfta kaybettim.hemde yattığı hastane okulumun hemen yan binasında olduğu halde sınavlardan onu görememiştim.canım benim çook eskilere gittim.neyse daha fazla canını sıkmayayım.sevgilerimi bırakıyorum.hoşçakal...

Adsız dedi ki...

Merhabalar arkadaşım
ben de yuğoslav göçmeniyim daha doğrusu baba tarafından göçmen böreği yapmıştım ve bakayım bilen var mı diye nette ararken sana rastladım...
Pazartesi günü tarifimi yayımlamayı düşünüyorum..
Evet göçmenlerin börekleri pek meşhurdur çeşit çeşit yaparlar benim en sevdiğim domateslisidir...
Sevgiler...........

Adsız dedi ki...

pırasalıyı denedim harika bi tarif tavsiye ederim.

fidaneli dedi ki...

ben anne tarafından bulgarıstan baba tarafından yuvoslav göçmenıyım:)) dolayısıyla bu tatları coookk ıuı bılırım.. ama ne varsa nonolarımızda vardı:( ben ıkısınıde kaybettım :( sımdı bızım yaptıklarımız asla onlarınkının lezzetıne ulasamasada fena olmuyorlar:)) bu arada pacavra böreğını bılırmısın??

SELDA dedi ki...

Maşallah ellerıne saglık ve de bravoooo bunca yildir nette dolanirken ilk defa benim kadar iyi bir borek yapan birine rastladim :) demek suyundan bacim bende selanik gocmeni bir aileden geliyorum bizimkilere de patiryot diyorlardi , ben bu borege bosnak boregi degil de gocmen boregi desek diyorum kisaca :) annemler yapardi ama ben daha guzel yapiyorum ayni senin ki gibi guzel. tam benim yaptigim usul ama bir tepside iki tat hic dusunmemistim ayriyetten tebrik ederim sekerim :)
Ayrica bu guzel tarifleri paylastigin icin tesekkurederim/ kolayliklar diliyorum hoscakal... SELDA

Adsız dedi ki...

Another fact which a lot of people are interested in is the battery.
Red lights can be tricky but can be made
to look good if you're careful. But there are only a few that put out top quality cameras.

Here is my blog post; canon 6d review

Adsız dedi ki...

At the moment rated #one on the greatest sellers
list for digital media gadgets on Amazon. Amongst initial releases will be Nixon and the Twilight movies.
This is useful if your TV is connected to
an audio system, as you can browse your i - Pod library and
select songs wirelessly from the handheld device.

My web page ... roku

Adsız dedi ki...

There is some great anti-virus and security software for Android
and many address the two issues in one. If you are
looking for the more practical smartphone, then you'll like to read the following Samsung Galaxy Beam overview. _To present to three other people to join in the support.

Also visit my blog post ... samsung galaxy s3

Adsız dedi ki...

The WI-FI enabled chromebooks, by Acer will come somewhere
around $350. The Chromebook is also sleeker and includes a more vibrant screen.
The Samsung Chromebook is essentially a laptop that can only
surf the internet and run apps.

Feel free to surf to my blog - samsung chromebook reviews

Adsız dedi ki...

Samsung has crammed its cameras with a variety of software like Eraser,
Drama Shot, Cinema Shot, Story Album, Sound Shot, Dual-Shot and Beauty Shot.
With the Samsung Galaxy literally taking the mobile phone world by storm, there is increased anticipation of the
arrival of the next generation Galaxy S smartphone handset.

i - Phone application developers and Apple app store still holds unmatchable number of apps in
terms of quality.

Feel free to visit my web-site - samsung galaxy s4

Adsız dedi ki...

There are already a lot of applications that are out
in the market that contain viruses, which can give
out simple to serious threats to the users. A Smartphone is a mobile phone that runs complete operating
system software, with PC-like functionality. It can also be
used to quickly search Google or Wikipedia.

Feel free to visit my web blog: samsung s4

Adsız dedi ki...

When we have comparisons about the applications between to the nexus 7 or Kindle Fire HD and mini i
- Pad, you can understand why customers would pay to have an bonus
$ 129 with tremendous influential applications or the impression
about the i - Pad mini. Check out these top picks from the heavyweights in
the tablet industry, Google, Amazon and, of course,
Apple. 65 inches Super AMOLED capacitive touchscreen run by 16 million colors.

Adsız dedi ki...

The samsung galaxy note is available in elegant white and
black colour. But it is hard to hold it in one hand especially to female users.
there are types that are for a single phone or data card and there
are types for multiple, simultaneous, phones and data cards.

Adsız dedi ki...

If you want to meditate with your Black - Berry using the resources
already installed on the phone, there are
a variety of ways you can do this:. The specifications are sure to attract every gadget geek,
but anyone who has the opportunity to get their hands on the Play - Book will never want to part ways with it.
The Blackberry Play - Book makes a superb back-to-school gift, and
also a great holiday gift idea.

Visit my website: blackberry playbook review